fredag den 27. september 2019

Hilsen fra fortiden

I onsdags spiste vi middag på Raadhuus Kafeen sammen med Ib og Finn. Jeg har en aftale med Finn om, at han leverer billeder til det ugentlige opslag "Ugens Foto" på søfartsmuseets hjemmeside. I onsdags havde Finn en kuvert med til mig med billeder. 

Der er mange gode ting til hjemmesiden, og mellem billederne er der flere med motiver af "mine" skibe fra min tid hos Lehmann Junior. 
Der er flere motiver med skibe fra brasilianske Lloyd Brasileiro.

Det ene er et af de helt store skibe, "Itaberá". Den skibstype voldte ofte problemer på grund af den store dybgang. Flere gange har vi i Aarhus losset gods til hele Skandinavien, fordi skibene stak for dybt til at losse på Kooperatives private kaj i Stockholm. Det gav travlhed, når at skib lossede til Bergen, Oslo, Göteborg, Hälsingborg, Stockholm, Helsinki, Kotka og København.


Et andet motiv er "Merkur River" under Monrovia-flag. Det sejlede for samsejlingen Scan-Braz, som var et samarbejde mellem de to brasilianske rederier Lloyd Brasileiro og Aliança. Besætningen her var af flere forskellige nationaliteter, og særligt husker jeg skibets telegrafist, en brite ved navn Mr. Higgins. Det var nemlig ham, som stod for alle papirer til Toldvæsen og andre myndigheder. Min kollega Lars og jeg kaldte ham "Fuck Bullshit" - det var nemlig de to ord, som han anvendte mest.



Et tredie billeder er af indiske "Vishva Mangal", som i august 1982 lastede 3.500 tons mælkepulver til Indien. Det tog en god uges tid. Det var på det tidspunkt det største parti mælkepulver lastet på én køl i dansk havn.




Mælkepulveret kom fra EF's overskudslagre i Holland, Tyskland og Danmark.

I havnebladet var skibet omtalt således: "Endelig et rigtigt skib", sådan at forstå, at det var en helt anden skibstype end de moderne ro/ro skibe og containerskibe, som vandt mere og mere terræn i de år. "Vishva Mangal" var bygget i 1963.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar