søndag den 22. september 2019

Weekend på Tunø

En tur med Aarhus Søhistoriske Selskab glippede på grund af ringe tilslutning, så Susanne og jeg besluttede at tage til Tunø i weekenden som et plaster på såret. Jeg bestilte værelse på Mejeriet, færgebilletter samt taxa fra Odder til Hou (dumme Midttrafik!).

Vi skulle med bussen fra Aarhus klokken meget tidligt og videre til Hou, hvor færgen sejlede klokken 0920. Der var tid til at nyde udsigten fra Hou havn, inden vi kunne komme om bord på færgen.

Fra færgen genkendte vi Tunø, og på vej til Mejeriet tog vi bestik af, hvad der var til salg på salgsvognen ved havnen.

Vejrudsigten havde lovet os sol og 15-20º, men det mærkede vi nu ikke meget til, da vi ankom til Tunø. Der var småkoldt og overskyet.

Der var forholdsvis mange sejlere i havnen, syntes vi - i betragtning af, at vi er i den sidste ende af september. Men både den opfattelse, og så den om vejret, skulle vi så grueligt komme til at ændre.

Vi gik til Mejeriet, bookede ind og indtog vores værelse - denne gang blev det Lykkeværelset - og nød en latte på terrassen. Derefter begav vi os til havnen, hvor vi indtog vores frokost på Røgeriet - et havneskud med en kold fadbamse til.

Mens vi spiste, slog vejret fuldstændig om. I løbet af mindre end en halv time steg temperaturen flere grader, skyerne forsvandt, og det lovede flotte vejr ankom til Tunø.

Det gjorde så sandelig også mange sejlere. I løbet af eftermiddagen og aftenen blev havnen stort set fyldt op.

Vi fulgtes en tur ad stien mod vandværket, hvor vi hilste på tre harer, som kunne løbe meget hurtigt, og vi nød den flotte udsigt fra bakken. I varmedisen kunne vi se en af Molslinjens færger på vej mod Aarhus og senere en den anden vej. Vi kunne også følge et selskab på traxatur.

Jeg gik en tur på havnen, hvor et - efter Tunø-forhold - stort skib var ankommet. Det var "Movea" af London, men dansk ejet og med dansk besætning. Det blev faktisk det eneste skib med andet flag end dansk, som vi så. Og så skulle jeg naturligvis se færgen ankomme og sejle igen. Det skal man jo.

Tilbage på Mejeriet mød vi en latte, mens vi så et containerskib passere på vej fra Aarhus.

Til aften fik vi en forret med små blinisser med noget laks, derefter en tunbøf med tilbehør. Vi delte en af stedets egenimporterede rosévine dertil. Susanne fik en isdessert, jeg en Irish Coffee.

Aftenturen gik også til havnen, hvor aftensolen kastede sit specielle lys på skibe og landskab.

I morges gik jeg en tur på havnen, inden der var morgenmad klokken otte. Der var meget tåget og noget råkoldt, men det har sin egen charme, og det gav nogle specielle billeder i kassen.

Mens jeg fotograferede, kom en ung dame hen til mig og spurgte: "Synes du også, at det syn er smukt?". Jo, det synes jeg.

Senere klarede det op og blev flot vejr.

Vi fik at vide, at det ikke var sikkert, at Mejeriet kunne servere morgenmad til os, inden vi skulle med færgen mandag morgen klokken 0815, så vi besluttede at tage hjem i dag. Retfærdigvis skal dog siges, at vi senere fik at vide, at man kunne finde ud af noget, men da havde vi besluttet at tage hjem i dag, og den beslutning holdt vi fast ved.

Undervejs fra færgen bestilte vi en taxa til at hente os i Hou og køre os til Odder.

Jeg skulle selvfølgelig have et par billeder af "Prinsesse Isabella", som vi passerede.

Der var ret tåget på havet, men Tunøfærgen var dog rettidigt i Hou, hvor vores taxa holdt klar. I Odder nåede vi lige nøjagtigt en 100er, som var ved at lette, og vi var hjemme først på eftermiddagen.

Se alle weekendens billeder i dette Flickr-album