lørdag den 27. april 2013

En meget gammel bekendt er død

Dagens avis fortæller, at Dora Friis er død, 103 år gammel. Og hvorfor skal jeg så netop skrive om Dora Friis?

Jo, Dora Friis var gift med Henry Friis - blot kaldet Friis eller Sir Henry - som i mange år var formand på havnen og i pakhuset for "mit" gamle firma Wendelbo Nielsen & Co. Susanne og jeg har besøgt parret engang, hvor Friis var sygemeldt efter at være blevet kørt ned i krydset Havnegade/Skolebakken. Derudover har vi selvfølgelig hilst på Dora til firmafester og andre sammenkomster.

Dora var stadig frisk, da hun den 7. april fyldte 103 år. Hun døde den 22. april. Friis døde i 1992.

 
Friis kunne godt virke lidt brysk, når man ikke kendte ham, men han var altid hjælpsom, og jeg har kun gode minder om ham. Når han ringede fra pakhuset, var hans første spørgsmål altid: "Var du sunket hen?".

I min bekendtskabskreds har der dog været en person, som blev ældre end Dora. Det var Theodora Christensen, som boede i ejendommen Skovvejen 40, da jeg boede der som barn. Hendes mand døde forholdsvis tidligt. Da jeg fandt ud af, at hendes søn var sømand, kom jeg ofte hos Theodora, hvor vi over en kop kaffe fik en snak om søens folk og deres oplevelser. Efter vi flyttede til Brabrand, har jeg også besøgt Theodora - også endnu senere, sammen med Susanne. Theodora blev boende på Skovvejen i mange år og boede til sidst på et plejehjem i Lystrup. Theodora blev 104 år gammel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar