fredag den 6. september 2013

Der kan man bare se

Til aften har jeg siddet og bladret i de nye bøger og faldt over en hændelse, hvor to af "mine" skibe har været oppe at slås.

Det ene skib, "Bremer Banken", var et af de første skibe, jeg havde med at gøre hos Wendelbo Nielsen & Co. Det tilhørte rederiet Bruno Bischoff & Co. i Bremen. Rederiets skibe anløb Aarhus hver torsdag med en last jern fra Bremen. "Bremer Banken" blev i 1972 solgt til det danske rederi Pepnautica. Efter salget fortsatte det en kort tid i trafikken mellem Bremen og Danmark, men det blev kot tid efter salget trukket ud af trafikken og omdøbt "Pep Trader". I 1974 blev skibet solgt til en reder i Norge, som døbte det "Molund". I 1979, 1981 og 1982 blev skibet handelt mellem flere norske redere.


Det andet skib var "Monte Alto", som tilhørte Empresa de Navegaçao Aliança S/A i Rio de Janeiro. Rederiet opretholdt i starten af 1980erne linjetrafik mellem Brasilien og Skandinavien med skibe af denne type. "Monte Alto" var en såkaldt SD14 liner, bygget i Brasilien i 1979.


I bogen læste jeg, at de to skibe den 9. juni 1983 kolliderede i tæt tåge 13 sømil syd for Karlskrona Odde. "Molund" (ex "Bremer Banken") blev skåret midt over og sank; seks sømænd omkom, to blev reddet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar