lørdag den 28. september 2013

En dejlig efterårstur

Min kusine Eva inviterede igen på en køretur. Vi valgte Helgenæs og Mols - jeg med den egoistiske plan, at jeg gerne ville se Sletterhage fyr og ikke mindst udsigten derude.

Vi startede herfra klokken 1030 og satte Sletterhage som første mål, dog med stop et par steder undervejs for at nyde udsigten og det flotte efterårsvejr.


Da vi kom ud til fyret, fandt vi den medbragte mad frem. Eva havde lavet kartoffelsalat, Susanne havde stegt en bøttefuld frikadeller. Og jeg var yderst heldig med udsigten. Mens vi spiste, passerede ikke færre end fem skibe.


Første skib var Samskips "Arnarfell" på vej fra Aarhus med fuld dækslast. Der var endda blevet plads til en trailer på toppen af containerne.


Ikke længe efter kom færgen "Kattegat" på vej til Kalundborg.


Den krydsede med coasteren "Falkland", som var på vej til Aarhus.


Længere fra land kom først hurtigfærgen "KatExpress 2" på vej med Sjællands Odde, kort efter kom "KatExpress 1" med kurs mod Aarhus.

Efter at have spist, gik jeg en tur i fyret. Pigerne havde ikke lyst til at komme derop, men jeg nød udsigten deroppefra mod Hjelm, Samsø, Tunø og resten af Jylland. Mere heldig med sigtbarheden kan man vist ikke være.



Eva og jeg kunne sagtens have siddet der nogle timer, men vi sluttede af med kaffe og vanillegifler. Både Eva og jeg havde fået den fortrinlige ide at købe sådan en pose på tilbud. 

Vi fortsatte rundt på Mols og kom gennem en del af de mindre byer - nogle af dem endda flere gange. Et skilt ledte mod en parkeringsplads ved Olaf Ryes skanse, den besluttede vi os til at se. Men vi så ingen parkeringsplads, kørte blot i ring i skoven og kom ud næsten hvor vi var kørt ind. 

Vi kom også omkring Ebeltoft og Øer, inden vi kørte nordpå. Vi fik lyst til en kop kaffe, men vi kunne ikke finde et sted, hvor man ville servere sådan en. Vi opdagede så, at det faktisk kunne være spisetid, så vi købte en planksteak med kartoffelmos, bacon, ærter og salat hos Kaløvig Strandgård Camping. Den var lækker, og da vi havde bøvset og tisset af, satte vi kursen mod Hasselager. Tak til Eva for en dejlig tur.

Der er flere billeder i dette Flickr-set

Tilføjet 29/9: Jeg har været på Google Maps og set, at der faktisk er en parkeringsplads i nærheden af det skovstykke, hvor skansen findes. Men den ligger ikke lige der, hvor skiltet står.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar