onsdag den 28. august 2013

Den Gamle By

Var jeg meget nostalgisk i går, så har jeg været næsten ligeså meget nostalgisk i dag. Susanne og jeg besluttede at udnytte den sidste sommerdag med fint vejr til en tur i Den Gamle By. Vi mødte op kort efter, at byen havde åbnet for publikum klokken 10. Jeg har årskort til byen, så vi betaler ikke entre.

Efter at have gået lidt rundt i byen, mødte vi den lokale præst. Jeg fik en sludder med ham om den nye bydel, og det viste sig, at både han og jeg i sin tid har handlet i butikken Foto-Borgen, som lå i Tordenskjoldsgade.


Præsten fortalte, at indehaveren af Foto-Borgen i en årrække har fotograferet udstillingsvinduerne i samtlige butikker i Tordenskjoldsgade hver tredje måned. Disse billeder er nu skænket til Den Gamle By og har givet inspiration til udstillingerne i de butikker, der ligger i den nye bydel.

Efter sludderen med præsten besøgte vi Tårnborg, som rummer fire lejligheder, indrettet som i 1974: En gynækologklinik, et kollektiv, en kernefamilies lejlighed og en enlig kvindelig skoleinspektørs lejlighed. Og det var nostalgi, så det bragede. Allerede i opgangen følte jeg mig hensat til - ja, Skovvejen 40. Stuer, lokummer, soveværelser og ikke mindst køkkener og spisekamre, fyldt med klenodier og ting, man husker. Eller for den sags skyld stadig har.




Efter turen tilbage til 1974 fortsatte vi lidt rundt og så blandt andet borgmestergården og de hyggelige hestevogne.


Efter halvanden time var vi sultne, og som planlagt spadserede vi i det flotte vejr til hjørnet af Nørre Allé og Grønnegade for at spise frokost på "Den Lille Kro". Vi fik en "Sol over Aarhus", meget passende til vejret i dag, samt en mørbrad med champignons og bløde løg.

Se alle dagens billeder her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar