mandag den 5. august 2013

Ud at køre med den skøre

Den skøre er min kusine Eva (det kaldte hun sig selv, da hun skrev om det, der nu følger). For længe siden inviterede hun os med på en tur til Haar for at besøge sin mor Edith, som er min tante. Edith er næsten lige fyldt 90.

Eva hentede os præcis klokken 1230, og turen gik i første omgang til Hinnerup. På vejen derud kunne vi ikke undgå at se på - og køre forkert på - de nye veje, rundkørsler, omkørsler, tilkørsler, frakørsler og motorveje, der anlægges nord for Aarhus.


I Hinnerup så vi først huset på hovedgaden, hvor min moster Margit og hendes mand, Georg boede. Det kunne jeg ikke umiddelbart genkende, jeg huskede det som meget større. Derefter så vi huset på Nørregade 13 i Hinnerup, hvor min mormor og bedstefar boede, indtil de flyttede på plejehjem i Hadsten i 1959. Det kunne jeg til gengæld sagtens genkende, selvom der er lavet en miserabel tilbygning til det, og selvom det er i en lidt ussel stand.



Fra Hinnerup fortsatte vi til Haar, hvor Evas mor Edith bor. Edith er min tante, og - så vidt vi ved - den sidste af mors søskendes ægtefæller. Edith er netop fyldt 90 og klarer stort set sig selv i huset, hvor hun har boet siden 1950. Edith bød på kaffe, kringle, "øretæver" og småkager.


Det blev også til et lille kig i haven, og netop som vi var ved at gøre klar til at køre videre, kom Evas søster Elsebeth på besøg. Hun ville lige have lidt persille med hjem, og jeg blev tilbudt også at få lidt med hjem. Så nu bliver der persillesovs til frikadellerne i morgen.



Efter et par hyggelige timer hos Edith kørte vi til Hadsten, hvor vi med lidt hjælp fra nogle indfødte fandt det plejehjem, hvor min mormor og bedstefar boede fra 1959 og indtil de døde i 1962. Det var svært umiddelbart at genkende, da det er renoveret, har fået en ekstra etage og en ny facade og nu rummer private boliger. Men efter at have gået en tur rundt om bygningen fik vi også hoved og hale på den.


Så fortsatte vi på må og få, var blandt andet i Lerbjerg og Houlbjerg. Til sidst satte vi kursen mod Kongensbro Kro, hvor vi gav aftensmad. Vi fik en dejlig hakkebøf med små kartofler, sovs, bløde løg og rødbeder. Pigerne fik en megastor bananasplit til dessert, jeg fik et par pandekager med iskugler, chokolade og syltetøj.


Vi var enige om at lave en anden tur en anden dag, måske til Mols, måske til Norsminde, måske til...

Tak til Eva for en dejlig tur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar