tirsdag den 18. juni 2013

Jeg har hilst på en af de kendte

Aarhus Søfarts Museum havde indbudt frivillige medarbejdere, venner af huset samt sponsorer til åbningen af særudstillingen "Cutty Sark og Kapsejladser". Udstillingen er sat op i anledning af det kommende "Tall Ships Races" i juli måned.

Museets protektor, Lotte Heise, skulle stå for åbningen klokken 16. Det var planen, at hun skulle ankomme klokken 16, men hun var fremme i god tid, så vi nød solen og det gode vejr udenfor, inden arrangementet kunne påbegyndes. Victoria på 12 år, som er datter af en af Tall Ships Races' sponsorer, bød Lotte Heise velkommen med en flot buket blomster.


Efter at formanden havde budt velkommen og fortalt om udstillingen, underholdt musikerparret Lissa Ladefoged og Andrew John med et par sange.


Herefter fortalte Lotte Heise om sin baggrund for at engagere sig i et søfartsmuseum. Baggrunden er en stærk tilknytning til morfaderen, som var officer i Søværnet. Og så blev udstillingen åbnet ved at Lotte Heise løste et stort råbåndsknob med det resultat, at en ophængt flaske Captain Morgan faldt næsten til gulvet.


Så var der mulighed for at få lidt forfriskning og at se både den nye udstilling og andre udstillede ting. Selv måtte jeg specielt beundre en af de papmodeller, som for nylig er tilgået museet. Den forestiller DSB-færgen "Kong Frederik IX".


Netop denne færge vækker minder hos mig. Min afdøde onkel Sven var maskinchef på færgen fra den startede på Rødby-Puttgarden i 1963 og indtil den blev afløst af færgen "Danmark" i 1968. Sven fortsatte da som maskinchef på "Danmark", mens "Kongen" blev overført til en anden rute. Hver gang jeg var på ferie hos familien på Falster, var jeg med Sven på arbejde en hel dag, hvilket vil sige tre dobbeltture. Ofte var mine kusiner Ulla og Hanne også med.

Efter at være taget ud af drift, lå "Kongen" i nogle år som museumsskib, men da man ikke kunne skaffe midler til vedligehold og drift, endte det med, at den smukke færge blev ophugget på stranden ved Alang i Indien. Og det var en skam.

På museets hjemmeside er flere billeder fra åbningen   .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar