fredag den 12. juli 2013

En navigationsbog

Jeg havde lovet Kenn på Erhvervsarkivet, at han må låne min jubilæumsbog fra Danmarks Tekniske Museum. Den kendte han nemlig ikke. I dag er hans sidste arbejdsdag inden ferien, og jeg syntes, at han skulle have den, så han kan læse den i ferien.

Vi fik en snak på hans kontor, og inden han skulle afløse på læsesalen, nåede han at vise mig et par af arkivets nyerhvervelser: to navigationsbøger, den ældste udfærdiget af Jacob Sandersen (1788-1834) i 1812. Den anden bog er Jacob Sandersens søn, Hans Anton Jacobsen, ansvarlig for. Meget fornemme værker, med blandt andet kompasroser med drejelige pile.




I bogen findes Jacob Sandersens tegning, som beviser, at jorden er rund.


Kenn fortalte, at en sådan "Lære- og vejledningsbog i navigation m.v." nærmest har været en slags kladdehæfte for kadetter, som ønskede at avancere til styrmand eller kaptajn. Hvis ikke man havde lavet en sådan bog med sine egne erfaringer og observationer, var der ingen chance for at avancere.

Efter besøget hos Kenn fortsatte jeg til centrum, hvor jeg havde et par ærinder, inden jeg tog bussen hjem til frisk formiddagskaffe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar