tirsdag den 23. juli 2013

Gensyn med Vor Frue Kirke

Den 30. september 1951 blev jeg - tre uger gammel - døbt i Vor Frue Kirke i Aarhus. I 1953 blev min søster Bente døbt der, og i 1964 vores lillebror Per. Siden tror jeg ikke, at jeg har været i den kirke.

 
I aften var de frivillige fra Aarhus Søfarts Museum inviteret til rundvisning i kirken. Årsagen er, at museet har lånt kirken en skibsmodel, sådan at kirken nu har et kirkeskib, hvilket ikke har været tilfældet i flere hundrede år. En af de frivillige på museet, Palle, er med i kirkens menighedsråd, og han havde arrangeret, at vi fik denne rundvisning, som blev foretaget af kirkeværge Stig Mathiassen.
 
Døbefonten
 
Altertavlen
 
Piscina
 
Vi fik en fin rundvisning i krypten, kirken og klosterkirken. Og som et andet hold konfirmander blev vi stillet en masse spørgsmål, som vi til dels kunne svare på. Der var dog ingen straf, når vi ikke kunne svare.

Efter en rigtig fin rundvisning var kirken vært ved et par sandwiches, en øl eller en vand. Alt i alt en hyggelig og interessant aften.


Modellen af skoleskibet "Danmark", som museet har lånt kirken.

Et af spørgsmålene drejede sig om det viste piscina. Ingen af os vidste, hvad det bruges til (ja, netop bruges), mon nogle af mine læsere har et bud? Så skriv en kommentar.

Flere billeder på dette Flickr-link.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar